ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
επιλέξτε απο τις παρακάτω κατηγορίες

ΑΡΘΡΑ
ΟΜΙΛΙΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αν θέλετε να λαμβάνετε ενημερωτικά email για δραστηριότητες & εκδηλώσεις του Κέντρου Ψυχή τε και σώματι, εγγραφείτε στη λίστα μας μέσω της φόρμας εδώ. 

  

Νους υγιής εν σώματι υγιεί

Στη ζωή συχνά βλέπουμε τη σωματική μας υγεία μεμονωμένα, ανεξάρτητα από τη ψυχική μας κατάσταση: «Είμαι μια χαρά ψυχικά. Το πρόβλημά μου είναι καθαρά σωματικό». Όμως η σωματική και η ψυχική υγεία είναι στενά συνδεδεμένες. Καθαρά σωματικές ασθένειες επηρεάζουν την συναισθηματική μας κατάσταση.  Η γρίπη οδηγεί σε πεσμένη διάθεση και ευερεθιστικότητα. Βέβαια αυτές οι συναισθηματικές αλλαγές είναι παροδικές και περνάνε με το τέλος της ασθένειας. Όμως σε χρόνιες και σοβαρές παθήσεις όπως ο χρόνιος πόνος ή ο καρκίνος οι αλλαγές είναι σοβαρότερες και πιο επίμονες και περιλαμβάνουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, έντονο άγχος και κατάθλιψη. 

Η φροντίδα του σώματός μας και η διατήρησή του σε καλή φυσική κατάσταση συμβάλλει θετικά στη συναισθηματική μας ισορροπία και προστατεύει τη ψυχική μας υγεία. Η υγιής και ισορροπημένη ΔΙΑΤΡΟΦΗ αυξάνει την πνευματική διαύγεια και ενισχύει την αίσθηση συναισθηματικής ευεξίας. Η ΑΣΚΗΣΗ βοηθάει στην εκτόνωση της έντασης και αυξάνει την έκκριση ορμονών που κάνουν το άτομο να νιώθει καλά, όπως η αδρεναλίνη που χαρίζει αίσθηση ζωτικότητας και ενέργειας και οι ενδορφίνες που χαλαρώνουν το άτομο και προσφέρουν ανακούφιση στον πόνο, σωματικό αλλά και ψυχικό. Αυτό είναι πολύτιμη βοήθεια και για την αντιμετώπιση του καθημερινού στρες αλλά και σε σοβαρότερες ψυχικές διαταραχές, όπως η κατάθλιψη, όπου η σταδιακή αύξηση κίνησης και άσκησης αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ψυχολογικής θεραπείας. Στα άτομα της τρίτης ηλικίας η τακτική και ήπια άσκηση όπως περπάτημα και κολύμπι είναι καθοριστική στη πρόληψη σωματικών και συνεπακόλουθων ψυχικών προβλημάτων. Για παράδειγμα σ’ αυτήν την ηλικία είναι αυξημένος ο κίνδυνος πτώσεων. Οι πτώσεις μπορεί να έχουν ολέθριες συνέπειες για τη σωματική ακεραιότητα, κίνηση και ανεξαρτησία του ηλικιωμένου ατόμου και να οδηγήσουν σε μακροχρόνια ψυχικά προβλήματα όπως κατάθλιψη. Η άσκηση συμβάλλει σε ενίσχυση των μυών, ευελιξία και καλύτερη αίσθηση ισορροπίας, μειώνοντας τη πιθανότητα των πτώσεων και προστατεύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη ψυχική υγεία του ηλικιωμένου ατόμου.  Η ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ και ο ύπνος είναι ο τρίτος ζωτικής σημασίας τρόπος φροντίδας σώματος και ψυχής. Η αύξηση της πίεσης και των υποχρεώσεων στη καθημερινή ζωή σε συνδυασμό με μειωμένες ώρες ύπνου μειώνουν την πνευματική διαύγεια και την ικανότητα κρίσης και αποδυναμώνουν ψυχικά το άτομο. Η ικανότητά του να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της ζωής σταδιακά μειώνεται μέχρι που σε κάποιο σημείο οι αντοχές του εξαντλούνται, το ποτήρι ξεχειλίζει και το άτομο κλονίζεται ψυχικά. Επαρκής ξεκούραση καθημερινά μας κάνει πιο αποτελεσματικούς στις υποχρεώσεις μας και αυξάνει την ψυχική μας ικανότητα να ανταπεξέλθουμε στο καθημερινό στρες και σε απρόβλεπτες καταστάσεις της ζωής. Τέλος η ικανοποίησή μας για την σωματική μας εμφάνιση τονώνει τη γενικότερη εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και αυξάνει την αυτοπεποίθησή μας, αν και αυτό μπορεί αν οδηγήσει σε παγίδες, όπως θα δούμε στο άρθρο της επόμενης βδομάδας.

Σοφία Μεσσάρη
Κλινική Ψυχολόγος & Οικογενειακή Θεραπεύτρια
Κέντρο Ψυχολογικών Θεραπειών "Ψυχή τε και σώματι"