ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
επιλέξτε απο τις παρακάτω κατηγορίες

ΑΡΘΡΑ
ΟΜΙΛΙΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αν θέλετε να λαμβάνετε ενημερωτικά email για δραστηριότητες & εκδηλώσεις του Κέντρου Ψυχή τε και σώματι, εγγραφείτε στη λίστα μας μέσω της φόρμας εδώ. 

  

Η τέχνη της επιστροφής στην καθημερινότητα

Και να που φθάσαμε στο τέλος των καλοκαιρινών διακοπών. Πολλοί νιώθουν πεσμένη διάθεση καθώς αναπολούν νοσταλγικά τις ξένοιαστες στιγμές του καλοκαιριού. Είναι δύσκολη η επιστροφή στην καθημερινότητα και την εκ νέου ανάληψη  ευθυνών στη δουλειά, το σπίτι, το σχολείο. Μια αίσθηση δυσφορίας ή ανησυχίας είναι αναπόφευκτη. Υπάρχουν όμως τρόποι που βοηθούν να γίνει αυτή η μετάβαση ομαλά και χωρίς έντονους κλυδωνισμούς.

Ο σχεδιασμός των πρώτων βδομάδων της επιστροφής είναι πολύ σημαντικός. Πολλοί παρατείνουν τις καλοκαιρινές διακοπές και γυρίζουν σπίτι μία μέρα πριν την προγραμματισμένη επάνοδο στην δουλειά. Κατανοητό, δεν λέω, αλλά δύσκολο να επιστρέψεις σπίτι, να ξεπακετάρεις, να τακτοποιηθείς, να ‘κλείσεις’ συναισθηματικά και πρακτικά το κεφάλαιο ‘Διακοπές’, όταν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πρέπει να ξεκινήσεις να λειτουργείς με τους έντονους ρυθμούς της εργασίας. Είναι προτιμότερο να θυσιάσεις μία-δύο μέρες διακοπών και να δώσεις στον εαυτό σου και την οικογένεια τον απαραίτητο χρόνο προσαρμογής και προσανατολισμού εκ νέου στο οικείο περιβάλλον και συνήθειες της καθημερινότητας. Αν αυτό είναι δυνατό, καλό είναι να προγραμματίσεις την πρώτη βδομάδα δουλειάς χαλαρά, πάλι για να δώσεις χρόνο στον εαυτό σου να ξαναμπεί στον ρόλο σταδιακά. Στην αρχή επικεντρώσου στις υποχρεώσεις που έχεις να καλύψεις σήμερα ή αυτήν την βδομάδα. Στο στάδιο προσαρμογής απόφυγε να ατενίζεις την όλη εικόνα, τους στόχους του χρόνου που σε περιμένει, τον δύσκολο χειμώνα που προβλέπουν, το πακέτο των νέων μέτρων που συζητάνε. Είναι εύκολο να χαθεί κανείς στην γενικευμένη ανησυχία και απαισιοδοξία της εποχής..

Αποδέξου την πεσμένη σου διάθεση σαν φυσιολογικό κομμάτι της μετάβασης στην καθημερινότητα. Αποδέξου και το άγχος σου, αν αισθάνεσαι ανησυχία. Το χειρότερο δεν είναι τα αισθήματα θλίψης ή άγχους που νιώθουμε αλλά η αντίδρασή μας σ’ αυτά: όταν μας φοβίζει το άγχος μας ή θέλουμε να ξεπεράσουμε με ανυπομονησία την πεσμένη μας διάθεση δημιουργούνται προβλήματα, τα αισθήματα επιμένουν, χειροτερεύουν. Αν τα αποδεχτούμε σαν κομμάτι της εμπειρίας μας, συνήθως υποχωρούν από μόνα τους.

Απόλαυσε ό,τι σου είναι διαθέσιμο: Μια ήσυχη βραδιά στο σπίτι, την επανασύνδεση με φίλους και οικογένεια, συνεχιζόμενες εκδηλώσεις αλλά και απλά τον όμορφο καιρό του Σεπτέμβρη που επιτρέπει εξόδους και θάλασσα χωρίς το βάρος της κάψας των προηγούμενων μηνών. Αφήσου στην προβλεπτή και οικεία καθημερινότητα της ρουτίνας. Ο όρος ρουτίνα έχει μια αρνητική χροιά, σαν κάτι βαρετό που πρέπει να αποφύγουμε ή τουλάχιστον να αντέξουμε. Πόσο περιορισμένη είναι αυτή η αρνητική της θεώρηση. Την αξία της ρουτίνας, την ηρεμία και σιγουριά που προσφέρει, την εκτιμούμε πραγματικά μόνο όταν την χάνουμε, ειδικά λόγω απρόβλεπτων γεγονότων, όπως αρρώστια, διαζύγιο, απώλεια εργασίας. Μείνε στο εδώ και τώρα αλλά και εμπιστεύσου την δύναμη της ροής του χρόνου. Πριν το καταλάβεις θα έχεις ‘συμφιλιωθεί’ με την θέση σου στους ρυθμούς και δραστηριότητες της νέας φάσης της χρονιάς.

 

Σοφία Μεσσάρη
Κλινική Ψυχολόγος & Οικογενειακή Θεραπεύτρια
Κέντρο Ψυχολογικών Θεραπειών «Ψυχή τε και σώματι»