ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
επιλέξτε απο τις παρακάτω κατηγορίες

ΑΡΘΡΑ
ΟΜΙΛΙΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αν θέλετε να λαμβάνετε ενημερωτικά email για δραστηριότητες & εκδηλώσεις του Κέντρου Ψυχή τε και σώματι, εγγραφείτε στη λίστα μας μέσω της φόρμας εδώ. 

  

Αλλαγή των εποχών & Εποχιακή Κατάθλιψη

Όλοι μας επηρεαζόμαστε από τις καιρικές συνθήκες. Μια ηλιόλουστη μέρα αισθανόμαστε ευφορία και ενέργεια ενώ μια βροχερή, μουντή μέρα μας μελαγχολεί. Για κάποιους ανθρώπους όμως η αλλαγή των καιρικών συνθηκών σημαδεύει μια σημαντική επιδείνωση της ψυχικής τους διάθεσης και της ικανότητάς τους να λειτουργήσουν. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις μιλάμε για μια υποκατηγορία της Κατάθλιψης που ακολουθεί εποχιακό πρότυπο, την Εποχιακή Κατάθλιψη ή Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή (Seasonal Affective Disorder).

Τα συμπτώματα της Εποχιακής Κατάθλιψης εμφανίζονται όταν μπει για τα καλά το φθινόπωρο ή συνηθέστερα στις αρχές χειμώνα. Εξαφανίζονται την άνοιξη, είτε απότομα, μετά από μια σύντομη περίοδο αυξημένης δραστηριότητας, είτε σταδιακά. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν: βαθιά μελαγχολία, απελπισία, ενοχές. Άγχος και προβλήματα συγκέντρωσης. Ευερεθιστικότητα και αποφυγή κοινωνικών συναναστροφών. Μειωμένη διάθεση για σεξ. Αυξημένη κατανάλωση φαγητού, ιδιαίτερα ανάγκη για υδατάνθρακες και γλυκά, και συνεπακόλουθα αύξηση του σωματικού βάρους. Μειωμένη ενέργεια, κόπωση και τάση για υπερβολικό ύπνο. Αποδυναμωμένο ανοσοποιητικό: τα άτομα είναι πιο ευάλωτα σε αρρώστιες τους χειμερινούς μήνες.  Η Εποχιακή Κατάθλιψη εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες και ξεκινάει συνήθως στην ηλικία των 20-30 χρόνων. Έρευνες δείχνουν ότι επηρεάζει 2-3% του γενικού πληθυσμού. Μια ελαφρύτερη μορφή της που προκαλεί δυσφορία αλλά όχι ανικανότητα να λειτουργήσεις, η “χειμωνιάτικη μελαγχολία” (winter blues), εκτιμάται ότι επηρεάζει 15% του πληθυσμού.

Τα αίτια αυτής της εποχιακής διαταραχής δεν έχουν εξακριβωθεί με βεβαιότητα. Υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι σημαντικό ρόλο παίζει η μείωση του φυσικού φωτός στους χειμερινούς μήνες (μικραίνουν οι μέρες, λιγότερος ήλιος) και οι βιολογικές ανισορροπίες που αυτό προκαλεί σε ευάλωτα άτομα (για παράδειγμα στον υποθάλαμο του εγκεφάλου). Αυτός είναι και ο λόγος που η Εποχιακή Κατάθλιψη είναι πιο συχνή στους βόρειους ευρωπαϊκούς λαούς, όπου έχουν μικρότερες και σκοτεινότερες μέρες το χειμώνα.

Αν αναπτύσσεις τα παραπάνω συμπτώματα το χειμώνα υπάρχουν τρόποι για να βοηθήσεις τον εαυτό σου. Η έκθεση στο ηλιακό φως βοηθάει, οπότε προγραμμάτισε καθημερινή άσκηση ή περίπατο έξω τον χειμώνα, ιδιαίτερα τις μεσημεριανές ώρες. Φρόντισε να μπαίνει άπλετο φως στο σπίτι σου (κόψε κλαδιά που μπλοκάρουν το φως, άνοιξε κουρτίνες, κάθισε κοντά σε φωτεινά παράθυρα, βάλε φεγγίτες). Οργάνωσε τις δραστηριότητες σου έτσι ώστε οι χειμερινοί μήνες να μην είναι τόσο φορτωμένοι με υποχρεώσεις, όσο βεβαίως αυτό είναι δυνατό. Για παράδειγμα, όπου μπορείς,  προγραμμάτισε μεγάλες αλλαγές (αλλαγή δουλειάς, μετακόμιση, επισκευές και διακόσμηση, γάμο, γέννηση παιδιού!) για το καλοκαίρι. Φρόντισε να έχεις κάποιες ευχάριστες και ξεκούραστες δραστηριότητες το χειμώνα, που να σε βοηθούν να ξεφεύγεις από το καθημερινό στρες. Μάθε ασκήσεις χαλάρωσης. Ακολούθησε υγιεινή διατροφή που περιλαμβάνει φρούτα και λαχανικά. Αν τα συμπτώματα είναι σοβαρά, έχει αποδειχθεί ότι βοηθάει η «φωτοθεραπεία», η έκθεση δηλαδή καθημερινά για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα σε λαμπερό τεχνητό φως που παράγει ένα ειδικό κουτί (light box). Ζήτησε τη βοήθεια ειδικού: Η ψυχοθεραπεία και τα αντικαταθλιπτικά είναι πολύ αποτελεσματικές θεραπείες για κάθε μορφή κατάθλιψης.  

Σοφία Μεσσάρη
Κλινική Ψυχολόγος & Οικογενειακή Θεραπεύτρια
Κέντρο Ψυχολογικών Θεραπειών «Ψυχή τε και σώματι»
Πινδάρου 11Β, Ξάνθη. Τηλ.: 25411 00434.
www.ptks.gr